torsdag den 13. januar 2011

Snegle "bomber"

Eller snegle "kringle"

Så skulle man jo lige have kage med på arbejdet, det blev så til en lidt anderledes udgave af kanel snegle. Jeg bagte nogle af dem i en ramekin og de sidste lavede jeg i en springform, så de nærmest ligner en kringle fra bageren... Resultatet blev rigtig godt hvis du spørger mig ;-)

Bagt i ramekin
Så her kommer opskriften..


Dej

2 dl. lunkent mælk
50 g. Gær
2 æg
2 spsk. Sukker
1/2 tsk. Salt
75 g. Smør
500 g. Hvedemel
Bagt i springform




Fyld

150 g. Smør
3 spsk. Sukker
3 spsk. Brun farin
2 spsk. Kanel

Æg til pensling og flormelis til glassur

Fremgangsmåde
Lun mælken  og rør gæren ud heri, tilsæt æg salt og sukker og rør godt. Tag 500 g. hvedemel og smuldr smøret heri, ælt dejen godt igennem til den er fin og glat. Stil dejen et lunt sted og lad den hæve i 45 min.  Imens dejen hæver bland da alle ingredienser til fyldet godt sammen.
Rul dejen til et rektangel på 30x40 cm og smør fyldet på og rul sammen.

Hvis du vil lave dem i ramekiner (se billede), så skær rullen ud i 10 skiver og smør 10 ramekinere. Læg en skive i hver ramekin og lad dem efterhæve 15 min. Pensel dem med æg og bag dem i 20-25 min ved 200 grader. Mens de stadig er lidt lune, put da glasur på og server dem lune. Tag dem enten ud af ramekineren eller server dem deri. Brug dem evt til brunch, eller bare til hygge.

Resultat...



 Vil du lave en kringle, så skær rullen ud i 12 skiver og beklæd en springform med bagepapir, læg skiverne deri, med en afstand så de lige rører hinanden. Lad dem hæve i 15 min, pensel og bag dem 20-25 ved 200 grader.  Lad køle lidt og kom glasur på.. Serveret.

Resultat..

Man kan selvfølgelig også lave dem i muffins forme, men her vil jeg anbefale, at man både putter dem i papir muffins forme og i en muffin bage form... God fornøjelse :-)

3 kommentarer:

  1. Det ser sørme lækkert ud!

    SvarSlet
  2. Tak for det Louise, kommer snart meget mere :-)

    SvarSlet
  3. MUMS! det kunne jeg godt spise :) så din opskrift på http://www.valo.dk :)

    SvarSlet